
Ρωσία: Πτώση στις παραδόσεις αργού πετρελαίου – Οι αμερικανικές κυρώσεις «χτυπούν» τον ρωσικό πετρελαϊκό κλάδο
Απότομη μείωση σημείωσαν οι θαλάσσιες μεταφορές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη πτώση από τον Ιανουάριο του 2024, καθώς οι τελευταίες κυρώσεις των ΗΠΑ οδήγησαν τους βασικούς αγοραστές να απομακρυνθούν από το πετρέλαιο της Μόσχας.
Οι εκφορτώσεις φορτίων έχουν πληγεί ακόμη περισσότερο από τις φορτώσεις, με το πετρέλαιο να αυξάνεται στα ύδατα.
Ο μέσος όρος των όγκων των τεσσάρων εβδομάδων από τα λιμάνια της χώρας ήταν 3,58 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως τις 2 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε η Bloomberg, μειωμένος κατά περίπου 190.000 από τα αναθεωρημένα στοιχεία για την περίοδο έως τις 26 Οκτωβρίου. Ο μέσος όρος παρέχει μια σαφέστερη εικόνα των υποκείμενων τάσεων από τα πιο ασταθή εβδομαδιαία στοιχεία, τα οποία επίσης μειώθηκαν.
Η πτώση των ροών έπληξε τα έσοδα της Μόσχας από το πετρέλαιο, τα οποία έπεσαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο, και ακολουθεί την απαγόρευση των ΗΠΑ για συναλλαγές με τους δύο μεγαλύτερους εξαγωγείς της χώρας, τη Rosneft και τη Lukoil. Κίνα, Ινδία και Τουρκία έχουν σταματήσει τις αγορές φορτίων που υπόκεινται σε κυρώσεις και αναζητούν εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού, τουλάχιστον προς το παρόν.
Οι Ρώσοι εξαγωγείς συνεχίζουν να φορτώνουν αργό πετρέλαιο σε δεξαμενόπλοια, αλλά οι διυλιστές είναι λιγότερο πρόθυμοι να παραλάβουν τα φορτία στις δεξαμενές αποθήκευσής τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ποσότητα του ρωσικού αργού πετρελαίου στη θάλασσα να εκτοξευθεί σε περισσότερα από 380 εκατομμύρια βαρέλια, αυξάνοντας κατά 27 εκατομμύρια βαρέλια, ή 8% από τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε η Bloomberg.
Η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία απορροφούν συνολικά περισσότερο από το 95% των θαλάσσιων εξαγωγών αργού πετρελαίου της Ρωσίας, οπότε θα είναι σχεδόν αδύνατο να αντισταθμιστεί οποιαδήποτε σημαντική μείωση στις αγορές τους. Η Μόσχα πιθανότατα θα θέλει να συνεχίσει να φορτώνει φορτία για όσο διάστημα μπορεί, ακόμη και αν αυτά παραμείνουν σε πλωτές αποθήκες.
Η απαγόρευση συναλλαγών με ρωσικές εταιρείες, η οποία τώρα επεκτείνεται στους τέσσερις μεγαλύτερους εξαγωγείς αργού πετρελαίου, θα πλήξει τις παγκόσμιες προμήθειες πετρελαίου, προειδοποίησαν οι διευθύνοντες σύμβουλοι μεγάλων ευρωπαϊκών πετρελαϊκών εταιρειών, μειώνοντας ενδεχομένως το μέγεθος της υπερπροσφοράς το επόμενο έτος.
Αρκετές μεγάλες ινδικές εταιρείες διύλισης πετρελαίου, οι οποίες αγόραζαν σχεδόν 1 εκατομμύριο βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου την ημέρα, έχουν αναστείλει τις αγορές τους, τουλάχιστον μέχρι να βρεθούν λύσεις. Αυτό αναμένεται να επηρεάσει τις παραδόσεις για τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο, καθώς το αργό πετρέλαιο θα πρέπει να αρχίσει να φορτώνεται στα ρωσικά λιμάνια αυτό το μήνα. Οι κρατικές εταιρείες διύλισης της Ινδίας εξετάζουν αν μπορούν να συνεχίσουν να παραλαμβάνουν ορισμένα φορτία από μικρούς προμηθευτές αντί από τους ρωσικούς ενεργειακούς γίγαντες που έχουν υποστεί κυρώσεις.
Οι κινεζικές εταιρείες διύλισης λαμβάνουν παρόμοια μέτρα. Οι κρατικές εταιρείες διύλισης Sinopec και PetroChina Co. έχουν ακυρώσει ορισμένα φορτία από τη Ρωσία μετά τις αμερικανικές κυρώσεις, με την προσοχή των αγοραστών να επηρεάζει πιθανώς έως και το 45% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της Κίνας από τη Ρωσία, ή περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Rystad Energy AS. Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να πλήξει την βασική ποιότητα ESPO της Ρωσίας, που αποστέλλεται από το λιμάνι Kozmino στον Ειρηνικό, το οποίο απέχει μόλις λίγες ημέρες πλεύσης από τα διυλιστήρια στη βόρεια Κίνα.
Οι διυλιστές στην Τουρκία, ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού πετρελαίου, έχουν επίσης αρχίσει να μειώνουν τις αγορές τους, αναζητώντας εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού από άλλους προμηθευτές κοντινής απόστασης, όπως το Ιράκ, η Λιβύη, η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν.
Ξεχωριστά, η επεξεργασία αργού της Ρωσίας συνέχισε να αυξάνεται την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου, καθώς τα εργοστάσια αύξησαν τη λειτουργία τους μετά από εποχιακή συντήρηση ή επιθέσεις με drones από την Ουκρανία. Ωστόσο, είναι πιθανό να μειωθεί ξανά αυτή την εβδομάδα μετά από μια άλλη επίθεση, την έβδομη μέχρι στιγμής φέτος, στο εργοστάσιο της Rosneft στο Σαράτοφ.
Αποστολές αργού
Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και αναφορές λιμενικών πρακτόρων, συνολικά 26 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 21,11 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 2 Νοεμβρίου. Ο όγκος αυτός ήταν μειωμένος σε σχέση με τα αναθεωρημένα 26,41 εκατομμύρια βαρέλια που μεταφέρθηκαν με 34 πλοία την προηγούμενη εβδομάδα.
Σε ημερήσια βάση, οι αποστολές την εβδομάδα έως τις 2 Νοεμβρίου μειώθηκαν σε 3,02 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 10 εβδομάδων. Ξεχωριστά, δύο φορτία καζακστάνικου πετρελαίου ποιότητας Kebco αποστάλησαν από το Ust-Luga και ένα από το Novorossiysk κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.
Οι αποστολές μειώθηκαν από όλες τις περιοχές, με το De Kastri – που συνδέεται με το έργο Sakhalin 1 – να είναι το μόνο λιμάνι που παρουσίασε σταθερές ροές.
Αξία εξαγωγών
Σε μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων, η ακαθάριστη αξία των εξαγωγών της Μόσχας μειώθηκε κατά περίπου 90 εκατομμύρια δολάρια, φτάνοντας τα 1,36 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα, κατά τη διάρκεια των 28 ημερών έως τις 2 Νοεμβρίου, με μείωση τόσο των ποσοτήτων όσο και των τιμών των εξαγωγών.
Με βάση αυτό το μέτρο, οι τιμές εξαγωγής του ρωσικού Urals από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα μειώθηκαν κατά περίπου 0,60 δολάρια το βαρέλι, φτάνοντας τα 51,42 και 51,79 δολάρια αντίστοιχα. Η τιμή του αργού ESPO του Ειρηνικού μειώθηκε κατά 0,80 δολάρια, φτάνοντας κατά μέσο όρο τα 59,20 δολάρια το βαρέλι, παραμένοντας κάτω από το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων που έχει θέσει η G7 για δεύτερη εβδομάδα. Οι τιμές παράδοσης στην Ινδία επίσης μειώθηκαν, κατά 0,60 δολάρια, στα 62,13 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus Media.
Σε εβδομαδιαία βάση, η αξία των εξαγωγών ανήλθε κατά μέσο όρο σε περίπου 1,15 δισ. δολάρια στις 7 ημέρες έως τις 2 Νοεμβρίου, σημειώνοντας μείωση κατά 27% από το αναθεωρημένο ποσό για την περίοδο έως τις 26 Οκτωβρίου.
Ροές ανά προορισμό
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς τους ασιατικούς πελάτες της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, μειώθηκαν σε 3,26 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά τις 28 ημέρες έως τις 2 Νοεμβρίου, από τα αναθεωρημένα 3,39 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά την περίοδο έως τις 26 Οκτωβρίου.
Ενώ η ποσότητα ρωσικού αργού που κατευθύνεται προς την Κίνα και την Ινδία φαίνεται να μειώνεται απότομα, υπάρχουν μεγάλες ποσότητες σε πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τελικό προορισμό, γεγονός που επιτρέπει την αντιστροφή αυτής της τάσης. Τα δεξαμενόπλοια εμφανίζουν όλο και περισσότερο ότι δεν έχουν τελικό προορισμό μέχρι να διασχίσουν την Αραβική Θάλασσα, ενώ ορισμένα δεν εμφανίζουν ποτέ τελικό προορισμό, ακόμη και μετά την πρόσδεση για εκφόρτωση.
Οι ροές σε δεξαμενόπλοια με προορισμό κινεζικούς λιμένες μειώθηκαν σε 970.000 βαρέλια την ημέρα στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 2 Νοεμβρίου, ενώ η ποσότητα με προορισμό την Ινδία μειώθηκε σε 940.000 βαρέλια την ημέρα από 1,16 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στην περίοδο έως τις 26 Οκτωβρίου. Ωστόσο, υπάρχουν περισσότερα από 1,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τον τελικό προορισμό τους.
Από αυτά, περίπου 1,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα βρίσκονται σε πλοία από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας με προορισμό το Πορτ Σάιντ ή τη Διώρυγα του Σουέζ, ή σε πλοία από λιμάνια του Ειρηνικού χωρίς σαφή προορισμό, ενώ άλλα 140.000 βαρέλια την ημέρα βρίσκονται σε δεξαμενόπλοια που δεν έχουν ακόμη δηλώσει προορισμό.
Στο παρελθόν, σχεδόν όλα αυτά τα φορτία κατέληγαν στην Ινδία ή την Κίνα, αλλά οι αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ ενδέχεται να κρατήσουν αυτό το πετρέλαιο στη θάλασσα, εκτός αν ή έως ότου βρεθούν λύσεις από τους Ρώσους πωλητές.
Οι ροές προς την Τουρκία στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 2 Νοεμβρίου μειώθηκαν σε περίπου 320.000 βαρέλια την ημέρα. Οι αποστολές προς τη Συρία παρέμειναν στο μηδέν. Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό προς την ανατολική μεσογειακή χώρα σπάνια αναφέρουν τον προορισμό τους και συνήθως εξαφανίζονται από τα αυτοματοποιημένα συστήματα παρακολούθησης όταν βρίσκονται νότια της Κρήτης, καθιστώντας δύσκολη την εκτίμηση των ροών πριν από την άφιξη των πλοίων στο λιμάνι της Μπανιάς.
Διαβάστε επίσης
Starbucks: Πουλά το 60% της μονάδας της στην Κίνα στη Boyu, με αποτίμηση στα 4 δισ. δολάρια
Ντέιβιντ Σόλομον (Goldman Sachs): Έρχεται τεράστιο κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων την επόμενη διετία
Πηγή: www.mononews.gr























