
ΕΥΔΑΠ: Ζητά αυξήσεις 7,44 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό- Για επιπλέον έσοδα 70 εκ. το χρόνο
Στην επιστροφή της στα κέρδη από το 2026 -από ζημιές που θα έχει το 2025-, και σε αύξηση των ετήσιων εσόδων της κατά 70 εκ περίπου ετησίως, προσβλέπει η ΕΥΔΑΠ, εφόσον εγκριθούν από τη ΡΑΑΕΥ οι αυξήσεις στα τιμολόγια ύδρευσης και αποχέτευσης που αιτήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή, προτείνοντας αυξήσεις στα πάγια των τιμολογίων και όχι στην κατανάλωση του νερού.
Σύμφωνα με την πρόταση της εταιρείας, το μηνιαίο πάγιο ύδρευσης για μικρές παροχές αυξάνεται από 1 σε 2 ευρώ, ενώ εισάγεται για πρώτη φορά ενιαίο πάγιο αποχέτευσης ύψους 1 ευρώ τον μήνα για όλες τις κατηγορίες καταναλωτών. Μαζί με το ΦΠΑ προκύπτει αύξηση 2,48 ευρώ το μήνα ή 7,44 ευρώ ανά τριμηνιαίο λογαριασμό.
Την ίδια στιγμή, προτείνει μηδενικό πάγιο ύδρευσης και αποχέτευσης για τους δικαιούχους κοινωνικού τιμολογίου, στους οποίους χορηγείται Έκτακτο Ειδικό Τιμολόγιο, τους πολύτεκνους και τους υπερήλικες άνω των 75 ετών με ετήσιο εισόδημα έως €8.000 ετησίως.
Για τις επαγγελματικές, βιομηχανικές και δημόσιες χρήσεις, προβλέπονται ενδεικτικές αναπροσαρμογές στις χρεώσεις ανά κυβικό μέτρο, οι οποίες συνδέονται με την ανάγκη ανάκτησης κόστους και χρηματοδότησης των νέων υποδομών, χωρίς ωστόσο να μεταβάλλεται η βασική αρχή της ανταποδοτικότητας και της διαφάνειας.
Σύμφωνα με την εισήγηση της εταιρείας το αίτημα της ΕΥΔΑΠ αφορά εύλογη απόδοσης ποσοστού 6,96%, (ως WACC) λαμβάνοντας υπόψη πλήθος παραγόντων που σχετίζονται με το κόστος των δανειακών και ιδίων κεφαλαίων της Εταιρείας, καθώς και τα αντίστοιχα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας και του συγκεκριμένου κλάδου δραστηριοποίησης. Το επιτρεπόμενο έσοδο για την εταιρία προκύπτει από το άθροισμα των Λειτουργικών Δαπανών των Αποσβέσεων των Παγίων και της εύλογης απόδοσης της περιουσιακής βάσης, την οποία προτείνει στο 6,96%.
Όπως σημειώνει η εταιρεία το αίτημα για μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) ύψους 6,96%, τεκμηριώνεται βάσει διεθνών συγκρίσεων στον κλάδο των υδάτων, των συνθηκών της ελληνικής οικονομίας και του κόστους χρηματοδότησης της εταιρείας. Η συγκεκριμένη απόδοση κρίνεται απαραίτητη για να διασφαλιστεί η δυνατότητα υλοποίησης ενός εκτεταμένου επενδυτικού προγράμματος, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η χρηματοοικονομική ισορροπία της ΕΥΔΑΠ.
Όπως δήλωσε χθες κατά την παρουσίαση της ΕΥΔΑΠ σε δημοσιογράφους ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Χάρης Σαχίνης, οι αυξήσεις αυτές εφόσον εγκριθούν άμεσα θα επιτρέψουν στην εταιρία να αυξήσει τα έσοδά της κατά 4 εκ. το μήνα από την ύδρευση και κατά 1,7 εκ. το μήνα από την αποχέτευση από τον Ιανουάριο, δημιουργώντας ένα επιπλέον έσοδο των 68,7 εκ. ευρώ ετησίως.
Το μοντέλο το επιτρεπόμενου εσόδου σταθεροποιεί την ΕΥΔΑΠ
Η πρόταση της ΕΥΔΑΠ προς τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων για την πρώτη Ρυθμιστική Περίοδο 2025–2029 συνιστά το νέο πλαίσιο ανάκτησης του χρηματοοικονομικού κόστους των υπηρεσιών ύδατος, σε εφαρμογή της ΚΥΑ του 2024 και κατ’ αναλογία με το μοντέλο «επιτρεπόμενου εσόδου» που ισχύει στον τομέα της ενέργειας. Στόχος της εισήγησης είναι αφενός η διασφάλιση της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης, αφετέρου η συγκράτηση των επιβαρύνσεων για τα νοικοκυριά, σε ένα περιβάλλον αυξημένων επενδυτικών αναγκών και κλιματικής πίεσης στους υδατικούς πόρους.
Στην καρδιά της πρότασης βρίσκεται ο υπολογισμός του συνολικού χρηματοοικονομικού κόστους για την περίοδο 2025–2029, το οποίο προκύπτει από τρεις βασικές συνιστώσες: το κόστος λειτουργίας, τις αποσβέσεις των παγίων και την απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων. Το συνολικό κόστος εκτιμάται ότι αυξάνεται σταδιακά από περίπου 384 εκατ. ευρώ το 2025 σε 427 εκατ. ευρώ το 2029, αντανακλώντας κυρίως την ενσωμάτωση νέων επενδύσεων στο σύστημα και τη διεύρυνση της περιουσιακής βάσης της εταιρείας.
Το λειτουργικό κόστος της ΕΥΔΑΠ διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά παραγόντων, όπως η εξομάλυνση του ενεργειακού κόστους, η αύξηση των αναγκών σε προσωπικό και συντήρηση λόγω της υλοποίησης μεγάλων έργων, αλλά και οι σταδιακές εξοικονομήσεις που αναμένονται από την αυτοματοποίηση, την ψηφιοποίηση και την ενεργειακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι από το προς ανάκτηση κόστος εξαιρούνται δαπάνες που δεν σχετίζονται άμεσα με τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες, όπως το κόστος λειτουργίας του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος για λογαριασμό της Εταιρείας Παγίων, η λειτουργία υδροηλεκτρικών σταθμών, καθώς και επιμέρους κονδύλια που έχουν αφαιρεθεί κατόπιν διαβούλευσης με τη ΡΑΑΕΥ.
Παράλληλα, οι αποσβέσεις των παγίων αυξάνονται προοδευτικά, καθώς στο μητρώο παγίων εντάσσονται νέες υποδομές ύδρευσης, αποχέτευσης, ψηφιακά συστήματα και ενεργειακά έργα. Από τον υπολογισμό εξαιρούνται ρητά οι αποσβέσεις παγίων που έχουν χρηματοδοτηθεί από τρίτους, διασφαλίζοντας ότι οι καταναλωτές δεν επιβαρύνονται για έργα που έχουν καλυφθεί από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς πόρους.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η πρόβλεψη για την απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων, δηλαδή της αξίας των παγίων και των επενδύσεων που χρησιμοποιούνται για την παροχή των υπηρεσιών ύδατος.
Οι επενδύσεις
Το επενδυτικό σκέλος της πρότασης αποτυπώνει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα, συνολικού μικτού ύψους άνω του 1,3 δισ. ευρώ έως το 2029, που καλύπτει έργα σχεδιασμού και αναβάθμισης υδροδοτικών και αποχετευτικών συστημάτων, κατασκευή και εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων, ψηφιακή αναβάθμιση (SCADA, GIS, CRM, ERP), κτιριακά έργα και ενεργειακές υποδομές, όπως φωτοβολταϊκούς σταθμούς. Μετά την αφαίρεση εργολαβικών εκπτώσεων και επιχορηγήσεων, το καθαρό κόστος που καλείται να καλύψει η ΕΥΔΑΠ ανέρχεται σε περίπου 685 εκατ. ευρώ, με τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις να συνεισφέρουν σχεδόν 515 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, η πρόταση της ΕΥΔΑΠ επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε τρεις κρίσιμες παραμέτρους: την ανάγκη μαζικών επενδύσεων για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας και της γήρανσης των δικτύων, τη συμμόρφωση με το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο και τις ευρωπαϊκές οδηγίες, και τη διατήρηση του νερού ως κοινωνικού αγαθού με προσιτό κόστος για τους πολίτες της Αττικής.
Μέχρι το 2034 οι επενδύσεις της ΕΥΔΑΠ φτάνουν τα 2,5 δισ. και για να πραγματοποιηθούν απαιτούν επιτάχυνση των ετήσιων επενδύσεων από το 2026
Απαραίτητες οι επενδύσεις για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας
Η εταιρεία τόνισε, ότι παρά τις πρόσφατες βροχοπτώσεις, δεν αλλάζει ότι η Αττική βρίσκεται αντιμέτωπη με μία από τις σοβαρότερες προκλήσεις των τελευταίων δεκαετιών στον τομέα των υδατικών πόρων, καθώς τον Νοέμβριο του 2025 κηρύχθηκε επίσημα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας. Πρόκειται για το δεύτερο πιο έντονο επεισόδιο έμμονης ξηρασίας που έχει καταγραφεί τις τελευταίες δεκαετίες, με τα δεδομένα της τριετίας 2021-2024 να αποτυπώνουν την πλέον δυσμενή τιμή του δείκτη SRI (-2,01), ένδειξη ακραίων υδρολογικών συνθηκών.
Η εικόνα αυτή δεν είναι πρωτόγνωρη για την Αττική, καθώς μειωμένα αποθέματα στους ταμιευτήρες έχουν καταγραφεί άλλες τρεις φορές τα τελευταία 40 χρόνια. Ωστόσο, η τρέχουσα συγκυρία χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη διάρκεια και ένταση, γεγονός που κινητοποιεί την Πολιτεία και την ΕΥΔΑΠ σε ένα πλαίσιο αυξημένης ετοιμότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κήρυξη της έκτακτης ανάγκης δε συνοδεύεται από περιοριστικά μέτρα για τους πολίτες, αλλά λειτουργεί ως σήμα συναγερμού ώστε να επιταχυνθούν κρίσιμες παρεμβάσεις και έργα υποδομής.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΥΔΑΠ έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή ένα πλέγμα στοχευμένων δράσεων σε συνεργασία με το Δημόσιο, με στόχο τη θωράκιση της Αττικής απέναντι στις επιπτώσεις της λειψυδρίας. Κεντρικό ρόλο στο σχέδιο αυτό διαδραματίζει το λεγόμενο «Plan B», που προβλέπει την ανάπτυξη μονάδων αφαλάτωσης σε στρατηγικά σημεία, όπως η Θίσβη, η Νέα Πέραμος και το Λαύριο, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα του υδροδοτικού συστήματος.
Παράλληλα, προτεραιότητα δίνεται στη μείωση των απωλειών στο Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα, μέσα από εκτεταμένες παρεμβάσεις συντήρησης και αποκατάστασης κρίσιμων υποδομών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση εργασιών στη Διώρυγα Θηβών του Υδραγωγείου Μόρνου, η αποκατάσταση της αμφίδρομης λειτουργίας του κλειστού Ενωτικού Υδραγωγείου Μόρνου – Μαραθώνα, καθώς και παρεμβάσεις ασφάλειας και συντήρησης σε όλες τις εγκαταστάσεις του συστήματος.
Το συνολικό πρόγραμμα παρεμβάσεων για τη διασφάλιση των υποδομών μεταφοράς ακατέργαστου νερού, συμπεριλαμβανομένης της Διώρυγας Κιθαιρώνα, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2028 και προϋπολογισμό άνω των 106 εκατ. ευρώ, ενώ οι δράσεις μείωσης διαρροών και ενίσχυσης του υδροδοτικού δικτύου εντάσσονται σε ένα ευρύτερο χρονοδιάγραμμα που εκτείνεται έως τις αρχές του 2029, με συνολικό κόστος που προσεγγίζει τα 535 εκατ. ευρώ.
Μέσα από αυτές τις παρεμβάσεις, η ΕΥΔΑΠ επιδιώκει όχι μόνο να αντιμετωπίσει τις άμεσες συνέπειες της λειψυδρίας, αλλά και να θέσει τις βάσεις για ένα πιο ανθεκτικό και βιώσιμο υδροδοτικό σύστημα, ικανό να ανταποκριθεί στις πιέσεις της κλιματικής αλλαγής και της αυξανόμενης ζήτησης τα επόμενα χρόνια.
Πηγή: www.mononews.gr
























